کسب و کار, مدیریت

تاریخچه و سوابق تولید تجهیزات اتوماسیون صنعتی در ایران

مهندس کامبیز مرادی , تولید تجهیزات اتوماسیون صنعتی
مروری بر تاریخچه و سوابق تولید تجهیزات اتوماسیون صنعتی در ایران و ذکر نمونه های موفق و ناموفق ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی در صنایع مختلف و در کنار آن افزایش کمی تولید، هدف اصلی هر واحد صنعتی می‌باشد. لازمه افزایش کیفیت و کمیت یک محصول، استفاده از ماشین آلات پیشرفته و اتوماتیک است. چنین ماشین آلاتی جهت کارکرد صحیح خود نیاز به یک بخش فرمان خودکار دارند که معمولا از یک سیستم کنترل قابل برنامه ریزی (به عنوان مثال PLC یا مدار منطقی قابل برنامه ریزی) در این بخش استفاده می گردد. از دهه ی ۸۰ میلادی به بعد اکثر تابلو‌های فرمان با سیستم‌های کنترلی قابل برنامه ریزی جدید یعنی PLC جایگزین شدند و در حال حاضر PLC یکی از اجزای اصلی و مهم در پروژه‌های اتوماسیون می‌باشد که توسط کمپانی‌های متعدد و در تنوع زیاد تولید و عرضه می گردد. در سال‌های اخیر رقابت در زمینه ی صنعت و شرکت‌های تولیدی رو به افزایش بوده و تولید همیشه مد نظر شرکت ها قرار داشته است. پیروزی در چنین رقابتی مستلزم اتوماسیون صنعتی و تولید تجهیزات و کالاهای با کیفیت و قیمت‌های رقابتی است. در سال های اخیر با توجه به مفاهیم انقلاب صتعتی چهارم و مبحث Digitalization اتوماسیون اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است؛ زیرا دو مفهوم Automation و Digitalization با مرزهای مشترک شناخته شده در صنعت در هم آمیخته هستند و توجه بیشتری را در تمامی محدوده های فعالیت صنایع طلب می کنند. در گذشته ای نه چندان دور در حوزه ی اتوماسیون، شرکت های ایرانی قدم های ارزنده ای برداشتند و محصولاتی را توسعه دادند که در صنایع نیز نصب شد و عملکرد مناسب هم داشت، ولی خیلی عمر نکردند. حتی محصولاتی با تکنولوژی بالا که طی سال های اخیر وارد بازار شده اند توفیقی نداشتند. دلیل اصلی این موضوع مشخصات بازار اتوماسیون صنعتی و کنترل در کشور ما است. این بازار فرهنگ خاصی را در بخش های مختلف دنبال می کند که خیلی پذیرای محصولات ساخت داخل نیست. از دیگر دلایل این امر می توان به عدم فروش کافی محصول که البته به فرهنگ بازار نیز مربوط می شود اشاره کرد. این یک اصل است که اگر بخواهیم یک محصول موفق داشته باشیم، باید فروش کافی برای آن رقم بخورد. این امر مستلزم عبور محصول از یک مرحله ی تجاری سازی مناسب و همچنین پذیرش محصول توسط بازار هدف است. برای پذیرفته شدن یک محصول در یک بازار مشخص پارامترهای شناخته شده ای هستند که

Continue reading

این مطلب برای اعضا سایت محدود شده است. اگر شما کاربر سایت هستید، لطفا وارد شوید. کاربران جدید ممکن است در اینجا ثبت شود

ورود کاربران
   
ثبت نام کاربر جدید
*فیلد ضروری