کسب و کار, مصاحبه و گزارش

پتسا صنعت مجری پروژه F&G تونل های کشور در آزاد راه تهران – شمال

آزاد راه تهران شمال , پتسا صنعت , سیستم اعلام حریق , F&G , کابل LHD

پتسا صنعت مجری پروژه F&G طولانی ترین تونل های کشور در آزاد راه تهران – شمال

آزادراه تهران – شمال و مجموع 11 ساختمان مربوطه که شامل ساختمان های نظارتی، پست های توزیع برق، دیزل ژنراتور و اطفای حریق می شود، است. همچنین این نکته قابل توجه است که تونل 16 بلندترین تونل احداث شده در ایران می باشد که طول آن به بیش از 5 کیلومتر می رسد.
سیستم اعلام حریقی که شرکت پتسا صنعت برای این پروژه طراحی کرد از نوع سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر می باشد که مزیت اصلی آن ها نسبت به

آزاد راه تهران شمال , پتسا صنعت , سیستم اعلام حریق , F&G , کابل LHD

سیستم های سنتی یا conventional این است که نقاطی که حریق در آن ها رخ داده با دقت بالا در نقشه قابل تشخیص هستند بر خلاف سیستم های سنتی که مبتنی بر ناحیه های تعریف شده یا zone ها هستند. برای درک بهتر تفاوت این دو سیستم به این مثال توجه کنید. در حالتی که از سیستم های سنتی استفاده می شود به عنوان مثال برای یک ساختمان چند طبقه هر طبقه از یک ساختمان به عنوان یک zone یا ناحیه تعریف می شود و هنگام وقوع حریق سیستم تنها مشخص می کند که در آن ناحیه حریقی رخ داده است اما در سیستم های آدرس پذیر دقیقاً مشخص می شود که در مکان دقیقی در آن طبقه به عنوان مثال در اتاق شماره یک حریقی آغاز شده است.

علت انتخاب سیستم های آدرس پذیر گستردگی پروژه و طولانی بودن تونل ها بود. از آنجا که طراحی سیستم ها بر اساس استاندارد NFPA72 انجام شده است ملزومات و استانداردهای خاصی برای دیتکتور و سنسورها وجود دارد. برای داخل تونل ها به دلیل طولانی بودن آن ها بر اساس استاندارد مذکور علاوه بر سیستم های اعلام حریق دستی که شامل push bottom های هست که به فاصله هر 45 متر تعبیه شده اند از سیستم های اعلام حریق خطی (LHD یا Linear Heat Detection) هم استفاده شده است.

آزاد راه تهران شمال , پتسا صنعت , سیستم اعلام حریق , F&G , کابل LHD

عملکرد سیستم های اطلاع رسانی دستی یا همان push buttonها نیازمند رؤیت حریق توسط انسان و اطلاع رسانی از طریق فشردن دکمه هستند. که در تمام ساختمان های امروزی استفاده می شوند.

سیستم های LHD انواع مختلفی دارند که آخرین تکنولوژی آن ها مبتنی بر Laser Fabric Optic یا فیبر نوری های لیزری هستند که شرکت پتسا صنعت از این سیستم ها در این پروژه استفاده کرده است.

مزیت این سیستم ها این است که به ما این امکان را می دهد که دمای نقطه به نقطه طول مسیر را با دقت بسیاری بالایی بسنجیم ولی سیستم های قدیمی تر LHD نظیر سیستم های هادی این امکان را به ما نمی داد. شایان ذکر است که عملکرد سیستم های هادی با این مکانیزم است که یک دو رشته هادی در طول مسیر کشیده شده و با یک عایق حساس به دما روکش شده اند زمانی که روکش سیم بر اثر حرارت ناشی از آتش آب می شود جریان الکتریکی در طول مسیر ایجاد می شود که بر اساس آمپر دریافتی می توان به طور تقریبی مکان حریق را مشخص کرد اما نمی توان دمای حریق و در نتیجه شدت آتش در آن ناحیه را مشخص کرد.

آزاد راه تهران شمال , پتسا صنعت , سیستم اعلام حریق , F&G , کابل LHD

اما به کمک فناوری فایبراپتیک لیزری می توان به صورت لحظه ای دمای هر نقطه از مسیر را مانیتور کرد و به محض بالا رفتن دما حتی از پیشروی حریق در لحظات ابتدایی جلوگیری کرد.

کل طول مسیر در مجموع رفت و برگشت این تونل ها به 19 کیلومتر می رسد که یک رینگ فایبر اپتیک برای تونل های 13 تا 15 و یک رینگ برای تونل 16 استفاده شده است که نهایتاً کلیه اطلاعات مربوط به این تونل ها و مجموع ساختمان های تابعه از طریق سیستم مدیریت تونل به واحد نظارتی اصلی و دو واحد نظارتی ساختمان های تونل 13 و 16 ارسال می شود. که این کار از طریق پروتکل مدباس انجام می شود.

چالش اصلی این پروژه پیاده سازی LHD طولانی ترین تونل ایران بود که برای اولین بار در کشورمان انجام شد و مهندسان خبره و باتجربه شرکت پتسا صنعت سربلند از این چالش بیرون آمدند و بر تمام موانع فنی غلبه کرده و دانش مهندسی کشور را ارتقا دادند.

آزاد راه تهران شمال , پتسا صنعت , سیستم اعلام حریق , F&G , کابل LHD

  در این پروژه شرکت پتسا صنعت از محصولات شرکت آلمانی NSC که یکی از شرکای ما در زمینه سیستم های F&G است، استفاده کرد. محصولات این شرکت در بازار جهانی از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند و قابل استفاده در سیستم های آدرس پذیر و سنتی و منطبق با تمام استانداردها و پروتکل های شبکه های صنعتی هستند. علاوه بر این از آنجا که شرکت NSC مجموعه کامل محصولات مورد نیاز در یک راه حل را برای ما تأمین می کند، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ اقتصادی گزینه مقرون به صرفه ای هستند و با توجه به شرایط تحریم ها در تأمین قطعات کمک شایانی به شرکت پتسا صنعت کرده اند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

Related Posts

2 thoughts on “پتسا صنعت مجری پروژه F&G تونل های کشور در آزاد راه تهران – شمال

  1. علی گفت:

    باورم نمیشه NSC؟؟؟
    واقعا دید فنی برای پروژه ها وجو نداره فقط.
    نبودن همچین سیستمی به مراتب از بودنش بهتره.
    با وجود برندهایی مثل EST، VES یا حتی Inim انتخاب همچین سیستمی مصداق بارز اهمیت ندادن به ایمنیه
    لازم به ذکره بنده با این سیستم کار کردم. باز و بسته شدن در پنلش مشکل داره باقی ماجرا که بماند
    ارزون بودن به چه قیمتی؟؟؟

    1. پتساصنعت گفت:

      دوست عزیز برند NSC یک برند معتبر آلمانی است که دارای گواهینامه ها و استانداردهای ایمنی متعدد بین المللی می باشد. شایان ذکر است که این برند در وندور لیستهای معتبر بسیاری از جمله لیست بلند وزارت نفت قراردارد و دارای رفرنس های متعددی در صنایع گوناگون در سراسر کشور از جمله در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید