مدیریت

مدل تحقیقات برند در بازارهای B2B

B2C-BRANDING
مدیریت برند واژه ­ای آشنا برای بازارهای [1] B2C در ایران و جهان است، جایی که مصرف کنندگان عموم مردم هستند و گفتگو درباره مشخصات محصول و سازمان به راحتی صورت می‏ پذیرد، برندینگ در بازارهای B2B [2] نه تنها در کشور ما بلکه هنوز در جهان کم تر توسعه یافته و مدل های متناسب آن کم تر مورد توجه قرار گرفته است، در این مقاله ضمن بررسی ضرورت برندینگ در این بازارها، به رفتار مشتری در آن، تصمیم گیری در آن، ارتباطات داخلی، معماری برند و در نهایت ارائه مدلی کاربردی جهت تعیین ارزش ویژه برند در این بازارها می ‏پردازیم و نقش بازاریابان در مراحل مختلف تحقیقات برند را مورد توجه قرار می ‏دهیم.  مقدمه انجمن بازاریابی آمریکا در سال 1960 برند را اینگونه تعریف کرد: «نام، نشانه، نماد یا طرح و ترکیبی از آن ها برای شناسایی محصولات و خدمات به گروهی از مشتریان است که آن ها را از رقبا متمایز می کند». برندها با ارزش افزایی و پیشنهاد ارزش هایی متمایز منجر به کاهش ریسک و عدم اطمینان در تصمیم خرید می شوند. برندها با تصاویر مثبتی که مارک‏ های قدرتمند در مصرف کننده ایجاد می‏ کنند و تقلید از آن ها به راحتی نمی‏ تواند صورت پذیرد، از مزایای رقابتی برخوردار می‏ شوند.[3] برندهای تجاری باعث موفقیت و رشد شرکت ها می شوند. در سایه برندها، یک سازمان می‏ تواند از قیمت‏ های برتر بهره گیرد و با استفاده از ارتباطات با مشتری می‏ تواند مشتری وفادار ایجاد کند. یک برند درآمد، سود، جریان درآمدی و سرمایه گذاری بازار را به خوبی مدیریت می ‏کند. برندهای قوی ابزاری قدرتمند و مؤثر در بسیاری از جنبه‏ ها نه تنها یک شرکت و موفقیت آن، بلکه در محیط بازار هستند. برندها توانایی ایجاد سهم بازار، ایجاد موانع ورود برای رقبا، کمک به لانچ محصولات جدید، ورود آسان‏ تر به بازارهای جدید، جذب و حفظ استعدادها، قیمت‏ های برتر و مشتریان وفادار و ایجاد و حفظ اعتماد را دارند. ساخت برند در محیط B2B هنوز منطقه ‏ای توسعه نیافته است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. اما درک اهمیت نام برند، معماری و ارزش ویژه آن و هدف آن در بازارهای تجاری در حال تغییر است و شرکت ‏ها با مدیریت برند شروع به تمرکز به نام تجاری خود نموده ‏اند.[2] مروری بر مفهوم برند اصطلاح برندینگ و مدیریت برند ابتدا در بازارهای B2C و جایی که برندها به طور مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط

Continue reading

این مطلب برای اعضا سایت محدود شده است. اگر شما کاربر سایت هستید، لطفا وارد شوید. کاربران جدید ممکن است در اینجا ثبت شود

ورود کاربران
   
ثبت نام کاربر جدید
*فیلد ضروری