کنترل

سامانه­ های کنترل هیدرولیکی و پنوماتیکی، 2

یک مقایسه کلی بین سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک: در سیستم های نیوماتیک از سیال تراکم پذیر مثل هوا و در سیستم های هیدرولیک از سیال تراکم ناپذیر مثل روغن استفاده می­ کنند.در سیستم های هیدرولیک روغن علاوه بر انتقال قدرت وظیفه روغن کاری قطعات داخلی سیستم را نیز بر عهده دارد ولی در نیوماتیک علاوه بر روغن کاری قطعات، باید رطوبت موجود در هوا را نیز از بین برد ولی در هر دو سیستم سیال باید عاری از هر گونه گرد و غبار و نا خالصی باشد. فشار در سیستم های هیدرولیکی به مراتب بیش تر از فشار در سیستم های نیوماتیکی می باشد، حتی در مواقع خاص به ۱۰۰۰ مگا پاسکال هم می رسد ، در نتیجه قطعات سیستم های هیدرولیکی باید از مقاومت بیش تری برخوردار باشند. در سرعت های پایین دقت محرک های نیوماتیکی بسیار نامطلوب است در صورتی که دقت محرک های هیدرولیکی در هر سرعتی رضایت بخش است.در سیستم های نیوماتیکی با سیال هوا نیاز به لوله های بازگشتی و مخزن نگهداری هوا نمی باشد.سیستم های نیوماتیک از بازده کم تری نسبت به سیستم های هیدرولیکی برخوردارند. قابلیت تحمل فشار بالا (بیش از ۲۰۰ بار) و همچنین تنش های حرارتی بالای درون سیلندر برای قطعات سیلندر از جمله پیستون بسیار حیاتی است. تلاش برای افزایش استحكام پیستون ها با محدودیت اندازه همراه است. به تازگی پیستون های مونوترم (Mono term)  تولید شده­ اند كه استحكام و عمر بالا، وزن و اصطكاک كم تری دارند. پیش از این نیز پیستون­ های فروترم (Ferrotherm) تولید شده بودند كه جایگزین پیستون های آلومینیومی سنتی شدند. تاج (Piston Crown) این پیستون از فولاد فورج شده و پایه آن از جنس آلومينيوم ساخته می شود. این نوع پیستون اما استانداردهای Euro 4 و US 07 برای ساخت موتورها این نوع پیستون را در آستانه بازنشستگی قرار داده است. پيستون های مونوترم از يک قطعه فورج شده ساخته می­ شوند و در نتيجه بر خلاف پيستون های فرو ترم پايه پيستون(Piston Skirt)  با بدنه و تاج آن يکپارچه ساخته می­ شود. اتصال مستقيم پايه پيستون به بدنه موجب می­ شود تا مقطع تحمل کننده فشار در پيستون برای تحمل حداکثر فشار داخل سيلندر افزايش يابد. در نتيجه پين پيستون نيازی به نگه داشتن پايه پيستون ندارد و می ­تواند کوتاه­ تر و سبک تر باشد. پايه فولادی که در برابر حرارت پايدار است اصطکاک را کاهش داده و همچنين کاهش فواصل آب­ بندی منجر به هدايت بهتر پيستون می­ شود. هدايت

Continue reading

این مطلب برای اعضا سایت محدود شده است. اگر شما کاربر سایت هستید، لطفا وارد شوید. کاربران جدید ممکن است در اینجا ثبت شود

ورود کاربران
   
ثبت نام کاربر جدید
*فیلد ضروری