شبکه

راهبرد IoT برای هوشمندسازی سازمان‌ها

IoT strategy for smart organizations
هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیاء (IoT [1]) در سازمان‌ها یا مفهوم IoT سازمانی (Enterprise IoT)، یکی از مفاهیم جدید در حوزه کسب و کار است که با هدایت تجهیزات و خدمات سازمان‌ها به سمت هوشمندسازی و اتصال به اینترنت، در حال عمق بخشیدن به نقطه اثر  IoTدر کسب و کارها و سازمان‌های مختلف است.این مفهوم ناظر به تولید و بهره‌گیری از محصولات، خدمات و تجهیزات هوشمندی است که دارای قابلیت ذخیره، پردازش و به اشتراک گذاری اطلاعات محیط خود هستند. تفاوت اصلی این مفهوم با مفاهیمی همچون IoT مصرف کننده یا Consumer IoT – استفاده از IoT برای کاربردهای شخصی – IoT صنعتی و حتی M2M، نقش پررنگ‌تر پردازش داده‌ها و به کارگیری نتایج آن در جریان‌های کاری صنعتی و سازمانی است.آن چه از مطالعه روندهای حوزه سازمانی برداشت می‌شود، این است که بازیگران پیشرو حوزه اقتصاد در آینده‌‍‌ای نه چندان دور، آن‌هایی خواهند بود که با انتخاب مسیری مناسب و شفاف در حرکت به سوی IoT سازمانی از پتانسیل این مفهوم جدید بهره ببرند. این حرکت مستلزم در اختیار داشتن مشاورانی است که از سویی به روند پیشرفت IoT در سطح جهانی اشراف داشته و از سوی دیگر به چالش‌های موجود در بازارهای داخلی واقفند.به هر ترتیب، باید این واقعیت مهم را پذیرفت که تحول ساختاری و تعریف مفاهیم جدید در کسب و کارهای سنتی سازمان‌ها، روند غالب در IoT است. در این شرایط، اتخاذ استراتژی بدون اقدام از سوی صاحبان صنعت و سرمایه، نه تنها منجر به حاشیه رفتن آنها و تحمیل هزینه‌های زیاد در کسب و کارها و سازمان‌های سنتی می‌شود بلکه مزایای مورد انتظار از تجاری‌سازی کسب و کارهای عمودی و اینترنت اشیاء نیز شکل نخواهد گرفت. گام‌های بلند گسترش جهانی اینترنت اشیاء تا چند سال پیش، پدیده اینترنت اشیاء و بازارهای عمودی و ارائه خدماتی فراتر از خدمات پایه‌ای که قابل ارائه توسط شبکه‌های ارتباطی باشد، از مباحث نوین و ناآشنا در حوزه شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی محسوب می‌شد. اما طی سال‌های اخیر، با افزایش هم گرایی بین شبکه‌های ارتباطی (تلفن ثابت و همراه و اینترنت و تلویزیون) و تثبیت نقش محوری ارتباطات لایه IP بین همه موارد فوق و در سایه کاهش هزینه برقراری ارتباطات نسبت به گذشته، “اینترنت اشیاء-IoT” گام بلندی در این راستا برداشته و پتانسیل بالایی برای بهره‌گیری از شبکه‌های ارتباطی در کسب و کارهای متعدد ایجاد نموده است؛ به طوری که پیش‌بینی‌ تولید ثروت توسط اینترنت اشیاء و کسب و کارهای وابسته به آن بین سال‌های 2014 تا 2024 در

Continue reading

این مطلب برای اعضا سایت محدود شده است. اگر شما کاربر سایت هستید، لطفا وارد شوید. کاربران جدید ممکن است در اینجا ثبت شود

ورود کاربران
   
ثبت نام کاربر جدید
*فیلد ضروری