کنترل

نکات مهم در راه­ اندازی یک راه انداز الکتریکی

راه انداز الکتریکی
در این نوشتار نکات مهم پیرامون راه ­اندازی یک VFD[1] فشار ضعیف (تا ولتاژ 690 ولت) یادآوری شده است که به کاربر و یا افرادی که تجربه به کاری کمی در خصوص استفاده از یک راه انداز دارند، کمک می­ کند. این نکته قابل‌ذکر است که همواره اطلاعات درج‌شده در مدارک فنی یک VFD که از طرف سازنده ارائه می­ شوند، به‌عنوان راهنمای اصلی باید مورد استفاده قرار گیرند و در این مقاله فقط نکات کلی و عمومی بیان‌شده‌اند. 1. موارد عمومی در مورد VFD 2.1. ساختار و کارکرد یک VFD توسط یک VFD می‌توان سرعت دوران یک موتور الکتریکی را با تغییر فرکانس و ولتاژ ورودی به موتور، در بازه ی 0.1 تا 400 هرتز یا حتی تا 1000 هرتز و ولتاژ تا 690 ولت، کنترل نمود. به‌ طور معمول راه اندازهای فشار ضعیف در گستره­ ولتاژی 220، 380 یا 690 ولت هستند و ولتاژهای 3000 ولت یا بالاتر به‌ عنوان فشار متوسط تلقی می‌ شوند. چگونگی کارکرد یک VFD از شکل شماره 1 قابل‌ رؤیت است. ابتدا برق ورودی (شبکه) توسط یک مدار دیودی (B6) یک‌ سو شده و در داخل اینورتر در مدار میانی صاف و در خازن ذخیره می ­شود و سپس از برق DC موجود در خازن و توسط ترانزیستورهای قدرت (IGBT[2], Thyristor) در بخش خروجی جریان الکتریکی متناوب با فرکانس دلخواه ساخته می‌شود. خروجی یک راه انداز معمولاً بر اساس مدولاسیون PWM[3] و با فرکانس قطع و وصل ترانزیستورهای قدرت خروجی بین 2 تا 16 کیلو هرتز که معمولاً با مخفف CR[4] شناخته می‌شود، ایجاد می‌گردد. دقت کنترل پارامترهای خروجی یک راه انداز کاربردهای آن را مشخص می­ کند. برای مثال راه اندازهایی که از نظر قیمت مناسب هستند، معمولاً کار کنترلی خود را بر اساس نمونه­ برداری جریان از مدار داخلی خود (مدار خازن) انجام می ­دهند که این حالت نمی‌ توان کنترل سرعت در دورهای پایین موتور را با دقت لازم انجام داد در حالی‌ که در صورت نمونه‌ برداری از هر سه فاز موتور که از نظر هزینه بالاتر است، این دقت به دست می ­آید. برای کنترل بالابرهای صنعتی بهتر است از راه اندازهای نوع دوم استفاده شود. از نقات قوت یک راه انداز می­ توان به توانایی ترمز موتور متصل به آن تا 20 الی 30 درصد گشتاور نامی موتور اشاره نمود؛ که راندمان این امر را می‌توان با استفاده از اتصال مقاومت اهمی ترمز [5] که به‌ صورت انتخابی از سازنده راه انداز و یا سایر عرضه‌ کنندگان

Continue reading

این مطلب برای اعضا سایت محدود شده است. اگر شما کاربر سایت هستید، لطفا وارد شوید. کاربران جدید ممکن است در اینجا ثبت شود

ورود کاربران
   
ثبت نام کاربر جدید
*فیلد ضروری