رباتیک, صنعت هوشمند, کسب و کار, مدیریت

نبرد میان اتوماسیون صنعتی و پاندمی COVID-19

پاندمی COVID-19 , اتوماسیون صنعتی , رباتیک , ربات های ضدعفونی کننده

نبرد میان اتوماسیون صنعتی و پاندمی COVID-19

بخش دوم

ربات ها و سیستم های اتوماسیون صنعتی در خط مقدم نبرد با COVID-19 قرار دارند و در این عرصه یاریگر تولید کنندگان، مسؤولان رسمی بهداشت و سلامت و بسیاری دیگر از افراد و نهادهای درگیر با این پاندمی هستند.
در مبارزه ای که در سرتاسر جهان برای جلوگیری از گسترش پاندمی COVID-19 در جریان است ربات ها و سیستم های اتوماسیون صنعتی نقشی کلیدی را در حفاظت از سلامتی مردم و همچنین پاسخگویی به نیازهای افرادی که به دورکاری و آموزش در خانه روی آورده اند بر عهده دارند.
ربات ها در ضدعفونی بیمارستان ها یاریگر افراد هستند. سامانه های خودمختار، تحویل مایحتاج اولیه به کسانی که ملزم به رعایت فاصله اجتماعی شده اند را برعهده گرفته اند. ایستگاه های کاری خودکار عملکرد شرکت های تولید دارو را سرعت بخشیده اند. اتوماسیون درخط مقدم این نبرد است.

کمک به مراقبت های پزشکی

یکی از اعضای A3 به نام CloudMinds 12 مجموعه ربات را به یک بیمارستان هوشمند در Wuhan چین به منظور کاستن از بار کاری پرسنل مراقبتی این بیمارستان اهدا کرد. ربات های مذکور چند وظیفه اصلی شامل پذیرش بیمار، اندازه گیری دمای بدن وی، پایش تعداد ضربان قلب و اکسیژن خون او و تحویل دارو را بر عهده دارند. وظیفه دیگر این ربات ها تمیز کردن و ضدعفونی کردن محیط بیمارستان و همچنین ارایه تمرینات ورزشی به بیماران است.
همچنین محققان چینی ربات دیگری را ساخته اند که به فرم یک بازوی رباتیک مستقر بر روی چرخ است و قادر است عملیات سونوگرافی انجام دهد، از بزاق بیمار نمونه برداری کند و صدای اعضای داخلی بدن را که با گوشی پزشکی شنیده می شود بشنود. این ربات دارای مجموعه ای از دوربین هاست که آن قادر می سازد بدون حضور پرسنل درمانی وظایف خود را انجام دهد. ربات مذکور توسط پروفسور Professor Zheng Gangtie از دانشگاه Tsinghua طراحی شده است.

وسایل نقلیه بدون سرنشین

وسایل نقلیه بدون سرنشین و دیگر ربات های متحرک، در مناطق آسیب دیده از ویروس کرونا مسؤولیت تحویل اقلام اساسی را بر عهده دارند. برای مثال JD Logistics دو دستگاه از ربات های تحویلگر خود را به همراه مهندسانی که وظیفه راهبردی از راه دور این ربات ها را با استفاده از فضای ابری بر عهده دارند از پکن به شهر Wuhan اعزام کرد. شرکت دیگری به نام Idriverplus ربات های تحویلگر دیگری را به بیمارستان هایی شانگهای و پکن اهدا کرده است.
در حالی که مردم رویکرد خود را از خرید حضوری به خرید آنلاین از فروشگاه هایی که قفسه های آنها خالی است تغییر دادند، Amazon اعلام کرده است که درحال استخدام 100 هزار کارگر برای پاسخ دادن به تقاضاهایی است که تعداد آنها به دلیل شیوع کرونا جهش بی سابقه داشته است.

پاندمی COVID-19 , اتوماسیون صنعتی , رباتیک , ربات های ضدعفونی کننده

براساس گزارش New York Times تقاضا برای خرید محصولات رباتیک Zhen Robotics به شدت افزایش یافته است؛ به ویژه ربات RoboPony از محصولات این شرکت که یک گاری خودران است و در فروشگاه های خرده فروشی، بیمارستان ها، مراکز خرید و مجتمع های بیمارستانی به کار گرفته می شود. این ربات همچنین توسط Sunin.com Group Ltd. که وظیفه تحویل مایحتاج اولیه به خانواده هایی که در مناطق به شدت آلوده ساکن هستند نیز به کار گرفته شد.
خوار و بار فروشی آنلاین Ocado که در نظر دارد فناوری ربات های مورد استفاده در انبارداری و تحویل اقلام به خانه ها را در مقابل دریافت حق امتیاز در اختیار سوپرمارکت ها قرار دهد شاهد رشد 7.6 درصدی ارزش سهام خود تا پایان 2019 بوده وانتظار می رود تا زمانی که پاندمی پابرجاست درخواست برای محصولات وی شاهد رشد جدی باشد.

ربات ها عمل کننده از راه دور؟

از آنجایی که میلیون ها نفر به دلیل تعطیلی های اجباری ناشی از پاندمی کرونا مجبور به انجام کار از داخل منازل خود شده اند استفاده از ابزارهای کنفرانسی صوتی و تصویری همانند محصولاتی چون Zoom و Microsoft (Skype) و همچنین محصولاتی که امکان برگزاری جلسات مجازی را فراهم می کنند افزایش چشم گیری داشته است. اما شرکت هایی نیز که سازنده ربات های «حضور از راه دور» هستند نیز از افزایش تقاضا برای محصولات خود در بازار گزارش داده اند.

اما دلایل ذکر شده برای این رشد تقاضا با مواردی که پیش از این ذکر شد متفاوت است. در حالی که ابزارهایی چون Zoom و Google Hangout راهکار جایگزین برای برگزاری جلسات هفتگی در سالن کنفرانس را ارایه می کنند ربات های حضور از راه دور را می توان برای سناریوهای مختلفی همچون زمانی که یک فرد برگزار کننده سمینار نیاز به چرخیدن در فضای سالن کنفرانس یک هتل و بازدید از آن را دارد یا مواردی که یک فرد امکان حضور در یک کنفرانس و حتی مراسم عروسی را ندارد اما لازم است که آنچه در آن رویداد در حال انجام است مطلع باشد.

 
پاندمی COVID-19 , اتوماسیون صنعتی , رباتیک , ربات های ضدعفونی کننده

شرکت Ava Robotics که چند سالی است در عرصه طراحی و تولید ربات های حضور از راه دور فعال است پس از شیوع بیماری کرونا شاهد رشد معناداری در تقاضای محصولات خود بوده است. Youssef Saleh مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران این شرکت اظهار داشته است که تعداد رو به افزایشی از بیمارستان ها و مراکزی که خدمات پرستاری در منزل ارایه می کنند برای خرید محصولات این شرکت ابراز تمایل کرده اند.

دلیل این امر فراهم شدن امکان ملاقات و مراقبت مجازی از بیماران توسط دیگر افراد خانواده یا افراد سالمندی است که به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع کرونا امکان ملاقات حضوری با ایشان وجود ندارد. Saleh said می گوید: «برخی از این افراد ممکن است درحال گذران آخرین روزهای زندگی خود باشند و با این وجود نزدیکانشان امکان ملاقات حضوری با ایشان را ندارند. در این شرایط بدیهی است که چنین تعاملی با آنها می تواند بسیار ارزشمند و حیاتی باشد».

Saleh می گوید محصولات Ava robots با ابزارهای مبتنی بر نرم افزار ویدیوکنفرانس که بر روی موبایل یا رایانه استفاده می شوند متفاوت هستند به این دلیل که یک سمت ارتباط که معمولاً یک فرد مریض یا سالمند است نیاز به انجام هیچ فعالیتی برای برقراری ارتباط ندارد. او می گوید که شرکت در حال تسهیل به کاری گیری این ربات هاست تا همگان بتوانند از طریق یک برنامه کاربردی ساده و کلیک کردن بر روی یک لینک از امکانات آنها بهره بگیرند.

Saleh می گوید: «ما درخواستی داشتیم از سوی یک خانواده برای ملاقات با مادر بیمارشان در بیمارستان که مطابق با دستورالعمل های بهداشتی امکان ملاقات وی وجود نداشت. ما ربات را ظهر روز جمعه ارسال کردیم و تا ساعت 2 بعد از ظهر آنها ملاقات خانوادگی شان را با مادر بیمار به طور کامل انجام دادند».
او همچنین عقیده دارد که محصولات شرکت Ava robots قادرند در بخش تریاژ بیمارستان ها به ویژه برای بررسی اولیه بیماران کرونایی مورد استفاده قرار گیرند.

برای مثال یکی از بیمارستان های بزرگ شهر Boston از ربات های ساخت شرکت Ava robots به منظور بررسی از راه دور بیمار و ارایه مشاوره های اولیه به وی مورد استفاده کرده است. این بیمارستان همچنین در مواردی که نیاز است پزشکان به صورت مکرر از بیماران مستقر در یک اتاق بازدید کنند به کار گرفته می شود. تصور کنید که این موضوع تا چه حد کار پزشکان را که برای هر ملاقات باید به ماسک و لباس خاص تجهیز شوند تسهیل می کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *